Цей нехитрий інструмент в зимову пору стає незамінним помічником для людини. Після снігопаду без хорошої лопати непросто дістатися до ганку будинку, заїхати в гараж або потрапити в сарай.

Хтось може сказати, що снігоприбиральний інвентар не змінився з тих пір, коли його дідусь ходив у школу. Насправді ж інструментарій для боротьби з заметами безупинно удосконалювався, полегшуючи нашу працю.

Сьогодні ми розглянемо різні варіанти лопати для прибирання снігу і познайомимося з їх особливостями. Дамо рекомендації по вибору, вкажемо приблизні ціни і повідомимо корисні поради для самодельщиков.

Види лопат для прибирання снігу

Класична конструкція снігоприбиральної лопати всім добре знайома. Це довга ручка-держак, на якій закріплений широкий ківш.


Класична дерев’яна лопата

До недавнього часу для виготовлення ковшів і живців використовувалося два матеріали: дерево і метал (сталь і алюміній).

Сьогодні їх доповнив композитний пластик, стійкий до морозу і механічних навантажень.

Той, хто працював пластикової лопатою, напевно оцінив її головна перевага – легкий вагу. Вона не намокає від снігу, як дерев’яна і не іржавіє, як сталева. З приводу довговічності пластику є сумніви, але на 4-5 сезонів прибирання її зазвичай вистачає.

Компактну снігоприбиральну лопату називають автомобільної. Її використовують водії для очищення паркування та в’їзду в гараж. Для зручності перевезення в багажнику такі інструменти роблять складними, розбірними або ставлять їх на телескопічні живці.


Складна автомобільна лопата

Лопата з телескопічною ручкою зручна у перевезенні і легко підганяється під зріст людини

Другий популярний вид снегоуборочного інструменту — скребок або скребок (движок). Від своєї родички він відрізняється широкою дугоподібної рукояткою і значною шириною ковша.

Стихія цієї конструкції – легкий і пухкий сніг. На слежавшемся і мерзлому насті скребок для снігу працювати не можна. Тут доводиться користуватися звичайною лопатою за принципом – «повільно, але впевнено».

У пошуках компромісу конструктори розробили гібрид снігоприбиральної лопати і скребка. Він однаково добре підходить як для відкидання снігу, так і для його переміщення.


Комбінована лопата-скребок

Переходячи до механізованим моделям, розглянемо снігоприбирач для прибирання снігу зі шнеком. Її перевага перед «дідівським» інструментом – зручність в роботі. Ніякого навантаження на поперек. Штовхаєш перед собою ківш, а шнек обертається і відкидає сніг у бік.

На жаль, впевнено працювати цим механізмом можна тільки з тонким шаром пухкого снігу (до 15 см). Більш товстий шар зупиняє шнек.

У категорію супер-лопати для прибирання снігу можна занести пристрій, іменоване ручним бульдозером. Цей чотирьохколісний візок з відвалом. Велика ширина захвату і можливість працювати в повний зріст, роблять мобільний лопату незамінною помічницею при очищення великих площ.


Потужність ручного бульдозера – 1 людська сила!

Кут повороту відвалу тут регулюється, дозволяючи працювати як з легким і пухким, так і з досить важким снігом.

Спрощена різновид лопати для снігу на колесах – двоколісний модель. Вона менш продуктивна, але досить зручна в роботі. Колісна вісь дозволяє під час роботи піднімати відвал, уникаючи ударів об нерівності дорожнього покриття.

Серед незвичайних конструкторських рішень можна відзначити одноколісна лопату. Вона поки ще не зустрічається в наших магазинах. Придумали її на Заході і охрестили «сніговим вовком». Зовні безглузда конструкція за відгуками власників дуже маневренна і зручна в роботі.


Одноколісний лопата з хитним черешком

Суть ідеї полягає у використанні великого колеса, на осі якого шарнірно закріплений держак. З одного боку він закінчується велосипедними «рогами», а з іншого з’єднаний з пластиковим ковшем. Загрібаючи сніг, її власник рухається по ділянці. Підходячи до зони складування, він різко опускає рукоятки. Ківш піднімається і викидає вперед зібраний сніг. Постійно нагинатися, стомлюючи м’язи спини, в цьому випадку не доводиться.

Наступний рівень конструкторської «прокачування» — електрична лопата снігоприбиральна.

Принцип її роботи простий: електродвигун обертає гумовий шнек, який відкидає сніг у бік. Цей механізм добре, коли потрібно прибирати сніговий покрив невеликої товщини. Для боротьби з заметами і льодом він не підходить.

Рекомендації по вибору

Незважаючи на довговічність і міцність металу, сьогодні лідерами попиту стають пластикові лопати. Як ми вже говорили, вони легше сталевих і дерев’яних. Даний факт має першорядне значення при очищенні великій території.

Вибираючи пластикову лопату, слід звернути увагу на глибину ковша і наявність захисної накладки на її робочій кромці. Місткий ківш прискорює процес прибирання, а захисна окантовка захищає пластик від зносу.

Якість пластмаси перевіряється дуже просто: інструмент похило роблять упор в підлогу і сильно натискають на нього держак. Якщо ківш пружно деформується, не тріскаючись, то виріб не зламається від частого контакту з злежаним снігом.

Зручність в роботі підвищує D-подібна рукоятка. Вона збільшує силу кидка і не дає руці зісковзнути з черешка. Наявність поздовжніх ребер на ковші – ще один плюс на користь покупки. Вони підвищують жорсткість і покращують ковзання інструменту.

З приводу матеріалу потрібно сказати наступне. Дерев’яна лопата з фанерним ковшем поступається пластикової. На неї швидко налипає вологий сніг, збільшуючи вагу інструменту. Контакт з вологою викликає набухання фанери і її деформування.

Алюмінієві лопати займають середню позицію між дерев’яними та пластмасовими. Вони легкі, міцні і довговічні, але дуже дорогі.

Сталеві ковші самі надійні, але при цьому і самі важкі. Таким інвентарем можна працювати по щільному снігу і збивати тонкий лід.

Визначившись з матеріалом, слід звернути увагу на довжину ручки (живця). Вона не повинна бути занадто короткою, щоб вам не довелося працювати, низько нахилившись.

Скрепер для прибирання снігу потрібно купувати максимально легкий, щоб менше втомлюватися при очищенні великий майданчики. Він повинен бути забезпечений коліщатками або «лижами» — двома виступаючими планками на днище ковша. Вони зменшують тертя об сніг, полегшуючи переміщення інструмента.

Орієнтовні ціни

Найпростішу фанерну лопату можна придбати за ціною від 150 рублів.

Вартість снегоуборочного інструменту зі сталевим ковшем і дерев’яним держаком стартує з позначки в 300 рублів за 1 штуку.

Ціни на прості алюмінієві лопати знаходяться в діапазоні від 600 до 700 рублів.

Пластикову лопату Fiskars (Фіскарс) з ергономічною ручкою, пластикових, дерев’яних або алюмінієвих черешком продавці пропонують за ціною від 900 рублів. Більш просунуті моделі з широким ковшем (скрепери) досягають в ціні 2х тис. рублів.


Хіт продажів FISKARS 142610, ціна від 900 рублів на 2016-2017 рік

Вартість простого снігоочисного скребка з пластиковим ковшем становить від 750 до 2000 руб.

Механізований снігоприбирач Forte (Форте), з сталевим шнеком, в роздрібній мережі продають за ціною 900-1000 руб. За електрифікований роторний інструмент доведеться заплатити не менше 6 000 рублів.


Бюджетний механічний снігоприбирач Forte QI-JY-50

Двоколісний скрепер зі сталевим ковшем можна придбати за ціною від 4000 рублів. Чотириколісні моделі ручних скребків продають за ціною від 6500 рублів.

Лопата для прибирання снігу своїми руками

У конструкції снігоприбиральної лопати немає нічого складного. Тому її можна зробити самостійно в домашніх умовах.

Розглянемо два найбільш популярних у самодельщиков варіанти:

  • фанерну лопату;
  • скребок (движок) на колесах.

Підготувавши всі необхідні для роботи матеріали, зробити лопату для прибирання снігу своїми руками з фанери можна протягом 1 години.

Набір деталей для складання включає:

  • Дерев’яну рейку перерізом 30×40 мм (довжина 1,5 метра) для виготовлення черешка.
  • Фанерний лист товщиною 5 мм і розміром 40х40 див.
  • Шмат соснової дошки товщиною 3 см і довжиною 40 див.
  • Смугу оцинкованої сталі шириною 5-6 див.
  • Шурупи по дереву довжиною 3 см для кріплення держака до фанері.
  • Цвяхи завдовжки 15-20 мм.

З інструментів знадобиться електрорубанок, ножівка, ножиці по металу, кліщі, долото, молоток і викрутка.

Перша операція – виготовлення задньої стінки ковша з обрізка дошки. Для цього на заготівлі олівцем прокреслюють дугу. Її висота в центрі становить 10 см, а по краях 5 див.

Выстругав рубанком накреслений контур, беруть ножівку і роблять в центрі дошки два надрізи за розміром майбутнього черешка. Долотом вирубують прямокутний отвір для пропуску ручки.

Край черешка розмічають олівцем і зрізають ножівкою так, щоб він щільно прилягав до фанерного листа.

Лист фанери накладають на стінку ковша і фіксують цвяхами.

Сталеву смугу відрізають за розміром ковша, загинають її край і прикручують шурупами до днища. Шматочки сталевої смуги використовують для посилення місця кріплення держака до листа фанери і ділянки, де він проходить через задню стінку ковша.

Для посилення робочої кромки смугу згинають навпіл, надягають її на фанеру і загинають краю металу. Для того, щоб смуга не зіскочила з ковша під час роботи, її фіксують по краях короткими гвинтами або заклепками.

А тепер розглянемо виготовлення другого конструктивного варіанту — саморобної лопати для чищення снігу на двох колесах.

В інтернеті можна зустріти рішення, основа якого — рамка з ручками від старої коляски. Ми вважаємо, що для нормального соскоба вона занадто «слабенька». Тому пропонуємо використовувати для виготовлення каркаса профільну трубу 20х40 мм. Її для нашої саморобки буде потрібно небагато, всього 1,5 метра.

Квадратної рами в нашому варіанті не буде. Її замінить центральна трубчаста стійка. До її верхньої частини приварюється ручка — відрізок водопровідної труби діаметром 20 мм.

До початку збирання потрібно купити два колеса для візків діаметром 8 дюймів. Відвал робиться з листової сталі товщиною 0,8-1,0 мм Просвердливши в двох сталевих платівках-фланцях отвори для пропуску валу, їх приварюють до профільної труби, що виконує функцію черешка.

Після цього до похилої стійці приварюється короткий відрізок труби 20х40 мм для кріплення поворотної пластини з відвалом. В пластині і в трубі, на якій вона буде лежати, висвердлюють три отвори: один для кріпильного гвинта і два для установки стопорного стержня фіксуючого відвал.

В якості осі для коліс можна використовувати будь-яку сталеву трубку або арматуру відповідного діаметру. Пропустивши вісь в отвори фланців, до неї потрібно приварити стопорні кільця, колеса оберігають від зсуву.